Rosor på bredden och på tvären

Rosor på bredden och på tvären

fredag 15 maj 2015

Trädgården måste ALLTID se perfekt ut!

Eller?

Nä så är det verkligen inte i vårt tycke. Man måste ju lämna lite ogräs till djuren, lövhögar till igelkottarna, tulpanlökar till hararna....? Nja, det där sista är väl ingen höjdare förstås. Här har vi fullt sjå att hålla koll på alla harar som vill in i vår trädgård. Söta djur så länge de sköter sig hehe :)

Det är kul att se att folk tittar på våra rabatter när de går/cyklar/kör förbi. Sen kan jag gott tänka mig att många tänker att det ser stökigt ut (och det med rätta) eftersom vi har så mycket som inte har kommit på rätt plats än. Jag fick ta över en del grejer från min mor när hon flyttade från hus till lägenhet, det står/ligger jordsäckar och annat lite här och där. Men så ska det väl vara i trädgård där det alltid finns minst tre projekt igång samtidigt?
Blod-trollhasselbusken gnistrar i solen.
Våra grannar på baksidan har inte lika mycket fint att titta på eftersom vi inte har kommit så långt där än. Kirskålen har tagit över ett helt hörn och det kräver en stor insats att bli väck med den. Spaljerabatten som vi byggde förra året är inte urgrävd och jordfylld än. Trädgårdslandet är bara påbörjat i tankarna och altanen behöver en renovering. Det finns massor att göra så klart!
Vattendroppar på tulpanblad efter ett häftigt regn
Man måste göra saker i sin egen takt. Min takt är dock väldigt långsam då kroppen gör lite som den vill. Det kan ju inte jag gå runt och ha dåligt samvete över så jag låtsas som att det regnar på den fronten.... ;)
Med en enkel tulipan.....
 Nu börjar de japanska lönnarnas löv växa och det är underbart! Jag älskar vackra träd :D

Men så har man ju åxå de där "skamfläckarna" här och där, eller? Jag vet inte hur ni har det hemma men jag hoppas att det inte är perfekt överallt. Här nedan är det inte alls perfekt och jag skäms inte för att visa det. Det är ju inte tänkt att det ska se ut så, det har bara inte hunnits med att fixas och då är det Faktiskt Helt Okej!
Rabarbern är redo att skördas. Hallonen bakom har förvildat sig både hit och dit. Jag gjorde en grovrensning för nån vecka sedan och tog bort alla stolpar som hängde mer än stod med hjälp av snörena. Det har blivit vår avlämningsplats för ris och jord istället för en köksträdgård, men det ska ändras när kraft och tid finns! Så kan det vara på Pysseltäppan! Ha de väl!/Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar