Rosor på bredden och på tvären

Rosor på bredden och på tvären

lördag 30 maj 2015

Regn, kyla och sjukdom....

Mellan hostattacker och regnskurar måste man ju passa på att fotografera sina älsklingar, speciellt de som inte blommor så länge! Fast en fördel med kylan är att buskpionerna blommar mycket längre än de brukar. Den ljusrosa purpurfläckiga nedan doftar nästan som syrenerna, helt underbart!


Upptäckte idag att en av buskarna, som inte är lika stor som de stora giganterna, hade spexat till det lite. De föregående två åren vi bott här har den inte haft så många knoppar och jag har inte lagt märke till något särskilt alls med den. Det visar sig dock att den har tre olika utseenden på sina blomster! Den som är överst i bild är ljusrosa (som busken ovan), de flesta andra är mörkrosa medan en av rackarna (i mitten ungefär) är bara mörkrosa utan några vita partier. (Se bild längre ner.)

Purpurfläckig (förvirrad) buskpion :D
Ett sällsynt exemplar på en buske som inte kunde bestämma sig.

Jag kan inte se mig mätt på dessa skönheter, men med tanke på vädret får man njuta av dem inomhus mest. De ljusrosa står utanför altanfönstren så dem ser man perfekt där, och de flesta av de mörkare står utanför vardagsrumsfönstren så de går utmärkt att glutta på därifrån. Fast det är ju inte lika roligt, man vill ju kunna gå ut! Å andra sidan passar det väl bra att vara sjuk just nu haha! (Snacka om att det hade varit jobbigt och trist om vädret varit kanon-super-somrigt och man legat som ett snorigt paket och svettats inne ;) )

Den absolut vackraste av de vackra!

Jag har tränat min kamera lite så den fungerar bättre nu. (eh.... skojar bara! ;-) ) Sanningen att säga så hade jag ställt in den fel på ett ställe plus att jag upptäckte att det fanns bättre sätt att använda dess funktioner för att få skärpa på rätt ställe. (Lite support från en expert kan göra under hihi) Just när man fotograferar blommor så har man ju faktiskt tid att använda de manuella och halvautomatiska programmen där skärpan tydligen fungerar annorlunda. Japp, så kan det gå när man är för lat för att läsa manualen till sina prylar :D


Jag hann fota två aklejor med innan nästa skur vräkte sig över mig. Visst är de fina?


Det blåste en del så det var inte helt lätt att få till skärpan. Hoppas nu att de här snyggingarna korsar sig så vi får ännu mer härliga varianter nästa år.

Puss o kram/Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar